כעס – אנרגיה אדירה ועוצמתית אם רק נלמד לנתב אותה

כעס – אנרגיה אדירה ועוצמתית אם רק נלמד לנתב אותה

 

הכעס הוא בעל עוצמה אדירה, הוא אויב השלווה…

אבל אם תשלוט בכעס תעמוד לרשותך אנרגיה אין-סופית.

כעס תחת שליטה ניתן להתמרה לאנרגיה רוחנית שיכולה להניע את העולם כולו!

 

כעס הוא רגש חזק המתעורר מפגיעה אמיתית או דמיונית,  ממחשבה על עוול שנעשה או מאוּים להיעשות.

הכעס מחלחל לגוף הפיזי ממש כפי שמים מחלחלים דרך הנקבוביות אל השכבה החיצונית של קדרת חימר. הדם רותח. העיניים מוצפות דם. בגוף שורר חום רב. הגפיים רועדות. השפתיים רוטטות. האגרופים מתהדקים. האדם מגמגם ומחפש מילים בזעם רב.

הכעס הוא בעל עוצמה אדירה. הוא אויב השלווה. הוא יריבו של הידע. הוא הופך את הגִּ’יוָוה (הנשמה הפרטית) לחסרת היגיון, לעיוורת לחלוטין, הוא הורס את ההיגיון וגורם לאדם לעשות דברים שלא חלם עליהם. האדם הכועס לא יכול להחליט מה להגיד ומה לא.

הכעס פועל כבומרנג משום שהוא חוזר אל האדם הכועס ופוגע בו. הוא כמעט תמיד מתחיל בשטות ומסתיים בצער או בחרטה.

אם תשלוט בכעס תעמוד לרשותך אנרגיה אין-סופית. כעס תחת שליטה ניתן להתמרה לאנרגיה רוחנית שיכולה להניע את העולם כולו.

 

כיצד נגרם הכעס

אדם חושב על עצמים חושיים ובעקבות כך מתפתחת צמידות אל אותם העצמים. תולדת הצמידות היא תשוקה, וכשהתשוקה עולה היא דוחפת את האדם לפעול כדי להשיג את העצמים בהם חשק. כאשר התשוקה איננה מסופקת או כאשר מישהו חוסם את הדרך להשגתה, הופך האדם לכועס וכך התשוקה מומרת לכעס.

כעס עולה כאשר האדם נעלב, מגודף, נמתחת עליו ביקורת, כאשר מצביעים על פגמיו. כעס מופיע מאהבת הדעות שלנו עצמנו, מהתשוקה לזכות בכבוד, מהדמיון שאנו נבונים יותר ונעלים יותר מכל האחרים.

התשוקה היא השורש והכעס הוא הגזע. אתה מוכרח להרוס תחילה את השורש, התשוקה. אחר-כך הגזע, הכעס, יגווע מעצמו.

 

צורות של כעס

התרגזות, פנים קודרות, התמרמרות, מחאה, זעם, חֵימָה, חרון, הם כולם סוגים של כעס, ממוינים בהתאם לרמת העוצמה.

כעס הוא הרגשה פתאומית של אי שביעות רצון. הוא חד, פתאומי וקצר. התמרמרות היא מתמשכת. היא כעס מתמשך. היא ההרהורים המרים על הפגיעה.

חרון הוא התחושה המוגברת של כעס.

זעם דוחף את האדם אל מעבר לגבולות הזהירות או שיקול הדעת.

חֵימָה היא רגש חזק אף יותר ודוחפת את האדם לאלימות חסרת שליטה.

התרגזות היא צורה מתונה, צורה עדינה של כעס, אך אף על פי שהיא עדינה היא עדיין לא נעימה. היא גאווה מהולה בכעס. במילה חדה או נחרה אתה מסלק מעליך את ה”מטרד”.

כל אלו הן צורות של כעס.

 

שיטות לשליטה על הכעס

ראשית, נסה להחליש את כוחו, תדירותו ומשך הזמן שלו. אל תאפשר לו לקבל צורה של גל גדול על פני שטח ההכרה המודעת. גדע אותו באיבו, כאשר הוא נמצא עדיין בצורה של התרגזות קלה בתת-ההכרה.

פַתֵחַ באופן הדרגתי את התכונות הנעלות ההפוכות כגון סבלנות, אהבה וסליחה. הכעס יגווע מעצמו בהדרגה.

בכל פעם בה יש סיכוי להתפרצות של כעס במהלך שיחה או דיון, הפסק את דבריך. אל תתווכח ואל תיכנס לדיונים וויכוחים סוערים. השתדל לומר תמיד מילים עדינות ומתוקות.

המילים חייבות להיות רכות והטיעונים חייבים להיות חזקים. אך אם המילים הן קשות הדבר יוביל למחלוקת. דבר במתיקות, דבר מעט, טפח שוב ושוב מתינות, עדינות ורכות.

שלוט על הכעס באמצעות היגיון צרוף. מדוע אתה מרגיש נפגע כאשר אדם קורא לך כלב או חמור? האם צמחו לך עכשיו ארבע רגליים וזנב כמו לכלב? מה היא הפגיעה הזאת?

אם אתה מתקשה לשלוט בכעס עזוב מיד את המקום. צא להליכה ארוכה. שתה מים קרים. חזור על אום שנטי מאה ושמונה פעמים. בצע ג’פה או ספור מאחד עד שלושים. הכעס יישכך.

 

שליטה עצמית ושלווה

באדם נמצאים גם הטוב וגם הרע. בן-האדם הוא תערובת של שניהם. כל היצורים הם בעלי תכונות נעלות ורעות. זהו הריסון של התכונות הרעות והתרגול הפעיל של התכונות הטובות, אשר מעלה את האדם מעל ליצורים אחרים. הכעס גורם לרוע לצאת החוצה בצורה של מעשה מזיק. ריסון עצמי שומר על הרוע תחת בקרה ומאפשר מרחב לתרגול תכונות נעלות. לכן, כאשר הכעס נמצא תחת בקרה, הרוע נמצא תחת שליטה. הטוב מנצח. הכעס הוא המוצא או התעלה שדרכם מתפרצים הגסות, האכזריות, הכאב והפגיעה, הנקמה, האלימות, המלחמה וההרס. כאשר אתה מתגבר על הכעס, הופכת הבנתך להיות צלולה וכוח ההבחנה בא לידי ביטוי. אתה יכול לבחור בין טוב לרע. אתה מתקדם ללא בלבול בנתיב הישר והצר של הגינות מוסרית.

אל תגרום כאב או סבל לאף יצור חי מתוך חמדנות, אנוכיות או הטרדה. ותר על כעס ורצונות רעים. ותר על רוח המריבה. עשה ככל שביכולתך לשמור על הכרה רגועה.

הייה רגוע ומאוזן בכל הנסיבות. פתח שוב ושוב את התכונה הנעלה של רוגע על-ידי מאמץ עקבי ועז. רוגע הוא כמו צוק איתן. גלים של חוסר שקט יכולים להתנפץ עליו, אך הוא אינו מושפע מכך.

 

קל לעשות רוע על רוע, לעשות טוב על טוב, אבל קשה ונשגב לעשות טוב על רוע. אלו שניחונו בכוח ובחוכמה כדי לעשות טוב על רוע הם אכן אנשים מבורכים. הם אלים ממשיים על פני האדמה.

כדי להזעיף פנים נדרשים ארבעים שרירים ורק חמישה עשר כדי לחייך. מדוע אתה מתאמץ יתר על המידה?