כיצד יוגה משפרת את חיזוק וגמישות השרירים ?

כולם רוצים גוף חזק וגמיש !

כמו שעדיף להיות “עשיר ובריא” מאשר “עני וחולה”, כך כנראה זה גם שילוב מנצח להיות חזק וגמיש.
שתי האיכויות – חוזק וגמישות תלויות בתפקוד השרירים שלנו ולכן נקדיש כמה מילים לתיאור התפקוד שלהם, מה משפיע עליו וכיצד תרגול יוגה תורם לשניהם.
כדי להשאיר את המאמר נעים לקריאה, לא ניכנס כאן לביוכימיה של תפקוד השריר, אלא רק נגע בכמה עקרונות מעשיים שיאפשרו לנו להבין מדוע יוגה עובדת ועובדת טוב עבור למעלה מ -800 מיליון מתרגלים ברחבי העולם.

אחד הגורמים הראשונים שצריך לקחת בחשבון הינו הגורם הגנטי.
בגלל הגורם הגנטי הנטייה הטבעית של השרירים לחוזק ולגמישות תיהיה מאד אישית וכך גם התגובה
שלנו לתרגול. לכן יהיו תמיד את אלה שעם אותה השקעה או חוסר השקעה בתרגול ישיגו תוצאות שונות
מאיתנו.
חלק משמעותי בטווחי התנועה והגמישות קשור ישירות גם למבנה העצמות והמפרקים !
מבנה המפרק עשוי לאפשר או להגביל תנועה ועל ידי כך ליצור הבדל, לעיתים משמעותי ביותר, ביכולת
שלנו להגיע לתנוחת היוגה הנכספת.

הבשורה הטובה היא, שעם כל סוג של גנטיקה, תרגול נכון וסדיר של תנוחות היוגה, ישפר את הגמישות והחוזק
שלנו יחסית לעצמנו וביחד עם זאת ישפר פלאים גם תפקוד המערכת כולה כך שנוכל לראות שיפור ברמות האנרגיה,
במצב הרגשי והמנטלי שלנו, בחוויית העיכול ואפילו באיכות השינה.

מהם 5 הגורמים המשפיעים על תפקוד השרירים ?

  1. המתיחה הראשונית של השריר
  2. טמפרטורת השריר
  3. צמיגות השרירים
  4. מהירות הביצוע
  5. עייפות השריר

מתיחה ראשונית – עד כמה סיבי השרירים שלנו זכו להתארך ולהמתח.
כולם מכירים את המושג “מתיחות” לפני ואחרי ריצה. אלו תרגילים שמטרתם לשפר את ביצוע השרירים
בזמן התרגיל עצמו – במקרה הזה – ריצה.

טמפרטורת השריר – טמפרטורה גבוה יותר תהפוך את השריר לאלסטי וגמיש יותר !

צמיגות השרירים – אחד ממנגנוני ההגנה של השריר המונע תנועה מהירה מדי של מתיחה או כיווץ על ידי
העלאת רמת החיכוך הפנימי של תנועת הסיבים. תנועה איטית תוריד משמעותית את רמת החיכוך !

מהירות – כמובן שמהירות העבודה של השריר תשפיע על יעילותו ויכולת העמידות שלו לאורך זמן.

עייפות – שריר עייף הינו שריר שאינו מסוגל עוד “לנשום” ולהפוך את הגלוקוז (סוכר- המזון של השריר) לאנרגיה
ולכן צובר כמויות הולכות וגדלות של חומצת חלב המקבלות ביטוי בתחושת עייפות וכאב.

הבשורה של תרגול יוגה

אחד הדברים המפתיעים שתרגול היוגה מעניק לנו הוא עבודה הוליסטיטית של הגמשה וחיזוק לא רק של
שרירי השלד, כלומר שרירי הידיים, הרגליים, הגב וכו’.
מבחינת היוגים עבודה על הגמשת וחיזוק שרירי המעיים, ואיברים פנימיים נוספים אינה פחות חשובה !!!
מכיוון שהתרגול נעשה בקצב מאד רגוע ומדיטטבי אנו מונעים באופן משמעותי את עייפות השירירים וחוסכים
הרבה מאד אנרגיה על ידי הפחתת הצמיגות שלהם.
המתיחות הרבות, תרגילי החימום וההכנה מעלים בצורה מדורגת את חום הגוף לרמה אופטימלית ומכינים
אותו למימוש מקסימלי של טווחי התנועה.

ואולי הכי חשוב העבודה מתוך מודעות ועבודה עם הגוף והשרירים ולא רק על הגוף והשרירים, תוך שימוש
בנשימות איטיות וארוכות יוצרות מצב בו השרירים יכולים להשתחרר מהלחץ, העומס והנוקשות שהצטבר בהם
ולהעניק לנו חוויה של גוף הרבה יותר חופשי, פתוח, וקליל.

עכשיו נשאר רק להתחיל לתרגל : )

אנו מזמינים אתכם ל :
 שיעור בכניסה חופשית ליוגה למתחילים
 שיעור בכניסה חופשית ליוגה למתרגלים
 ללמוד עוד על התכנים בקורס המתחילים שלנו